“ЗАХИСТ ПРАВА”

Адвокатське обʼєднання м.Київ

Юридичний вісник. Статті та новини

Як уберегти себе від неякісних послуг таксі?

A A A
11 лютого 2015р. 22:19
Захист Права
Кожен з нас, напевно, хоч раз в житті користувався послугою таксі. Але не завжди такий вид перевезень громадян є безпечним, і трапляються випадки, коли таксисти порушують права пасажирів, а ті в свою чергу просто не знають як захистити свої права. Тому, необхідно дати відповіді на ряд питань, які можуть виникати у пасажирів таксі.
 
Найчастішими порушеннями прав пасажирів являється вимога водія таксі платити за простій, який здійснюється самим водієм під час руху. В такій ситуації потрібно просто запам’ятати, що у разі зупинки таксі в дорозі з вини водія або заторів, час простою пасажирами не оплачується. Це регламентується Постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176, зі змінами (далі – Постанова). Звісно, трапляються ситуації, коли і Ви можете вчасно не з’явитися на місце куди прибуло таксі. В таких ситуаціях таксисти можуть спекулювати на цьому і завищувати ціну за простій чи щось інше. Щоб убезпечити себе від подібних ситуацій, необхідно при замовленні таксі просити, або ж вимагати повідомити про ціну простою, якщо така наявна.
 
Як довести факт надання неякісних послуг з боку водія таксі
Також, дуже часто виникають різноманітні суперечки між пасажиром та водієм таксі, і як правило,  пасажирові важко довести навіть той факт, що його перевозив той чи інший таксист. Тому, щоб убезпечити себе від подібних випадків, рекомендуємо Вам вимагати від водія чек відповідно до оплаченої вартості проїзду, що також нормативно встановлено вище згаданою Постановою.
 
Що робити у випадку, якщо забули багаж у автомобілі таксі
Не поодинокі коли пасажири просто забувають свій багаж в салоні таксі. В такому разі, слід пам’ятати, що водій таксі несе відповідальність за псування або втрату прийнятого для перевезення багажу, тому необхідно звернутися до даного перевізника, або ж його представника і вимагати повернути багаж. В цьому випадку Вам обов’язково допоможе чек, який буде підтвердженням того, що Вас перевозив саме той чи інший таксист. 
Загальні положення зазначені у ч. 1 ст. 910 Цивільного кодексу України, де чітко є вказано, що пасажир має право на одержання багажу. Але, якщо Ви відразу не помітили, що забули багаж, то можете звернутися до міського столу знахідок, куди відповідно до пункту 150 вище згаданої Постанови, таксист зобов’язаний передавати забуті речі у таксі.
 
У автомобілі таксі не має лічильника, що робити
Також непоодинокі випадки того, що в таксі відсутній таксометр. В такому разі, водій за загальним правилом повинен ще до початку поїздки повідомляти ціну послуги. Якщо цього не відбувається – вимагайте! Адже за підпунктом 3 пункту 150 вже відомої Постанови водій це зобов’язаний робити.
 
Немає із собою готівкових коштів, яким чином розрахуватись за послугу таксі
Що робити в ситуації, коли у Вас не виявляється із собою готівки, є лише кредитка, а у таксі – не має карткового терміналу. Наша порада – вимагайте від водія забезпечити Вам можливість використати свою кредитку. Адже Постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 р. № 833, а саме абзацом третім пункту 21 закріплено те, що суб’єкт господарювання, в нашому випадку таксист, зобов’язаний забезпечити можливість використання спеціальних платіжних засобів. Тобто, Ви цілком вправі вимагати, щоб таксист підвіз Вас до банкомату і Ви знімете кошти для оплати послуги.
 
Як уберегтися від неякісних послуг перевізників таксі
Бувають випадки, коли громадяни користуються офіційно не зареєстрованими перевізниками, і тому важко потім щось вимагати від подібних «таксистів». Щоб не потрапляти в такі ситуації, краще користуватися загально відомими перевізниками, або ж вимагати від водія підтвердити той факт, що він є представником ліцензованого перевізника. Водій таксі на вашу вимогу повинен надати ліцензію і ліцензійну картку перевізника, що також унормовано у згаданій вже Постанові. 
Нажаль, дуже поширеним явищем є неввічливість та неуважність до пасажирів водіїв таксі. А це в свою чергу є порушенням підпункту 6 пункту 150 вищезгаданої Постанови.
 
Як діяти, якщо із-за не професійності або неякісних послуг таксі запізнились на літак, потяг, тощо
Також часто через непрофесійність таксистів громадяни запізнюються, наприклад, на потяг чи літак, що являється порушення норм, зазначених у ст. 906 Цивільного кодексу України. В подібних випадках, пам’ятайте,  відповідно до підпункту  7 пункту 156 Постанови передбачено, що пасажир має право на компенсацію заподіяної шкоди. Для того, щоб починати взагалі щось доводити, Вам необхідно мати певну доказову базу, тобто фактичні докази, що будуть підтвердженням завдання матеріальної чи моральної шкоди. Це можуть бути квитки на літак/потяг, довідка про відрядження, чек із даного таксі, тощо. Тому Ви, маючи певні докази можете не боячись звертатися до перевізника, представником якого був таксист, а в разі не вирішення проблеми – звертатися до суду, що передбачено ст. 3 Цивільного процесуального кодексу України, і вимагати відшкодувати заподіяну шкоду. Вам не потрібно буде сплачувати судовий збір за подання позовної заяви до суду. Адже подібні випадки є порушенням прав споживачів, і відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.
 
І ще, хотілось би сказати про цікаві випадки, які переважно не беруть до уваги пасажири таксі. Це коли у таксиста не має здачі, і він просто не віддає Вам декілька гривень, коротше кажучи «округлює» до потрібної суми. І зазвичай люди погоджуються і не вимагають решти, боячись виглядати жадібним. Але це ж пряме порушення Ваших прав, і пунктом 23 Постанови Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 р. № 833  встановлено, що касир та інший працівник (таксист в нашому випадку) зобов’язані забезпечувати наявність у касі банкнот і монет для видачі здачі. Тому Вам порада – це переймайтесь про те, що таксист вважатиме Вас скупим, вимагайте свої кошти.
 
Отже, підсумовуючи хотілося б сказати, що таксі – це дійсно зручний спосіб дістатися в те чи інше місце, але користуючись ним, Вам потрібно пам’ятати, що і під час користування таксі Ваші права, нажаль, можуть бути порушені. І тому потрібно бути готовим їх відстоювати або взагалі не допускати подібних порушень.
 
 
Схожі статті та практика:

 

Ключові слова: Права пасажирів таксі, як уберегтися від неякісних послуг таксі, захист свої прав